Saturday, June 9, 2012

prezentare generala


Una dintre realităţile incomode ale lumii contemporane este criza democraţiei. Criza democraţiei şi criza democraţiilor. Indiferent de vechimea sau gradul lor de consolidare, democraţiile sunt în criză. Înainte de criza financiară şi economică mondială şi independent de ea, precum şi după consumarea acesteia, democraţia a fost, este şi va rămâne într-o criză profundă. Nimeni nu ştie cât va dura, dar se poate observa cât de diferit răspund sistemele politice la noile provocări. Modul în care democraţiile lumii răspund la criză diferă substanţial. Anumite democraţii vor ieşi întărite din criză. Altele vor termina cu totul aventura lor democratică.
Criza democraţiilor este observabilă şi măsurabilă, parţial explicabilă, parţial inexplicabilă. Teoria democraţiei trece în momentul de faţă printr-o profundă prefacere a paradigmelor. Vechile explicaţii nu mai sunt suficiente. Încrederea cetăţenilor din lumea întreagă şi de la noi în democraţie şi în instituţiile democratice este în scădere. Participarea universală şi egalitatea politică a cetăţenilor par astăzi principii democratice irealizabile. În mod absolut paradoxal, unii dintre factorii care au grăbit procesul degradării democraţiilor au fost explozia informaţională şi explozia comunicaţională. Paradoxal, pentru că democraţia a fost şi părea a fi în continuare sprijinită de lărgirea cunoaşterii, de răspîndirea ei prin comunicare, atât prin canalele sale mediatice, cât şi prin noile canale alternative asociate Internetului. Ţine de „common knowledge” faptul că explozia informaţională, diversificarea şi multiplicarea mijloacele moderne de comunicare în masă ar fi contribuit la căderea regimurilor totalitare comuniste. Mulţi uită de amendamentul că s-au prăbuşit doar regimurile comuniste de tip sovietic. 
În regimurile democratice consolidate, media şi noile mijloace de comunicare întăresc cu precădere aspectele pozitive ale democraţiei, chiar dacă nimic nu interzice în principiu exercitarea influenţei negative a presei de scandal (yellow journalism) ori site-urile rasiste, xenofobe, antisemite, antiamericane, antieuropene, antidemocratice, antiliberale, anticapitaliste, antiglobaliste, care promovează hate-speech, precum şi alte fenomene anomice. În textul care urmează mă voi limita la spaţiul politic autohton. În loc să contribuie exclusiv la consolidarea democraţiei, cum ne-am închipuit la început, media şi canalele/facilităţile asociate internetului au funcţionat/ funcţionează şi ca factori de multiplicare a clişeelor, automatismelor, stereotipurilor şi maladiilor spirituale care au adus starea morală şi intelectuală a naţiunii în stadiul de precaritate, turpitudine, cinism, relativism şi degradare observabil cotidian. Trăim în postdemocraţie. 
Anacronismul este evident, pentru că trăim în postdemocraţie fără a fi apucat să trăim în democraţie. De aceea, este mai prudent să nu mai folosim expresii a căror acoperire factuală este îndoielnică: nu putem vorbi de o scădere a participării politice, nici de o scădere a participării civice, din moment ce nu a existat o creştere a lor. Analizele lui Robert Putnam din ultimul deceniu cu privire la scăderea participării civice şi a participării politice din SUA au pentru noi relevanţă minimală, simbolică, doar în măsura în care vrem să înţelegem o lume din care noi nu facem parte. Rămâne însă un fapt, observabil, măsurabil şi la noi, scăderea participării electorale a cetăţenilor, una dintre puţinele forme de participare politică.
Niciodată în perioada postcomunistă nu s-a putut vorbi în Republica Moldova despre presă ca despre „a patra putere în stat”, precum în spaţiul anglo-saxon. Şi asta nu pentru că destui oameni de presă nu şi-ar fi dorit-o şi nu ar fi încercat, ci pentru motivul foarte simplu (şi uşor de explicat logic) că nu a existat separarea puterilor în stat. Înainte să existe o „a patra putere” trebuie să existe „cele trei puteri”, care să fie separate, iar raporturile lor să intre în categoria checks and balances. Simplificând, dar nu excesiv, din 1990 încoace a fost criticată, cam fără folos, lipsa de independenţă a puterii juridice, excesiva subordonare a puterii legislative faţă de puterea executivă, precum şi a puterii executive faţă de partidul ori coaliţia de partide aflate la putere. Presa a atacat şi criticat constant această realitate. Şi-a făcut însă datoria numai pe jumătate, pentru că nu a acţionat în sens constructiv, nici pentru sprijinirea celor trei puteri în stat, în procesul lor de consolidare şi separare (iar similaritatea cu partidele politice trebuie semnalată).
Apariţia la noi cu mare întîrziere şi prin mimetism cultural, tehnologic, a canalelor asociate Internetului, inclusiv a blogurilor, nu a schimbat mare lucru din atitudinea predominantă în cadrul mijloacelor de comunicare în masă. Cu toate că mulţi salută proliferarea site-urilor politice, a blogurilor politice, intensificarea comunicării politice, specialiştii în comunicare ezită în a recunoaşte adevărul lipsei de impact pozitiv a comunicării politice, a mijloacelor de comunicare în masă, a canalelor alternative asupra participării civice, politice şi electorale. Scăderea participării la vot este concomitentă cu creşterea spectaculoasă, diversificarea formelor convenţionale şi nonconvenţionale de comunicare politică. Este o corelaţie inversă şi în ciuda faptului că matematic nu este o relaţie invers proporţională strictă, dacă ar vrea cineva să-i ironizeze pe comunicatori ar putea să speculeze afirmând că tocmai intensificarea activităţii lor a produs scăderea participării electorale şi dezinteresul pentru participarea politică. În realitate, scăderea prezenţei la vot, cotele modeste de participare politică şi civică au cauze multiple. Au şi alte cauze, ca să fim riguroşi. Este mai uşor să operezi cu teoria democraţiei când ai la dispoziţie întregul ei univers de discurs şi aplicabilitate decât să o restrângi la un singur caz particular. Mai ales dacă acel caz particular este Moldova, folosirea teoriei democraţiei atât în sens descriptiv, cât şi în sens prescriptiv este problematică. 
Din punctul de vedere al teoriei democraţiei, prioritară este cercetarea şi explicarea cauzelor impactului pozitiv restrâns al comunicării, al mijloacelor de comunicare în masă, al presei, al mijloacelor nonconvenţionale de comunicare asupra participării electorale, politice şi civice a indivizilor şi colectivităţilor. Fenomenul democraţiei fără popor se asociază strîns cu fenomenul comunicării fără participare. Dacă treptat oligarhia se substituie democraţiei, tot aşa se poate observa cum comunicarea se substituie participării. Comunicarea devine scop în sine. Chiar dacă mijloacele de comunicare în masă ori cele de comunicare interpersonală şi intersubiectivă s-au diversificat şi cuprind tot mai mulţi oameni, ei nu mai sunt cetăţeni, ci telespectatori, radioascultători, internauţi, bloggeri, etc., ceea ce confirmă caracterul vizionar al tezei The medium  is the message formulat de Marshall McLuhan în anii ’60. Prin urmare, nici nu mai contează participarea ori democraţia, care sunt „mesajele”, „conţinuturile,” ci doar mijlocul de comunicare în sine. Cetăţeanul real a fost înlocuit de cetăţeanul virtual, în cel mai bun caz. Pentru că în cel mai rău caz, votul ori participarea la o acţiune concretă au fost înlocuite de o opinie pe Internet. În loc să meargă la vot, mulţi preferă „să facă mişto” de candidaţii independenţi sau ai partidelor de tot felul şi de cei care merg la vot. În loc să participe la o demonstraţie de protest în faţa Guvernului Republicii Moldova, a partidului X sau Y aflat în coaliţia de guvernare, a Parlamentului, „cetăţeanul virtual” postează o opinie despre respectivele. Şansa ca acea opinie să conteze în viaţa politică reală este redusă. Dacă analizăm formele de participare civică, voluntară, dezinteresată, la organizaţiile societăţii civile care ar trebui să preia miile de probleme faţă de care statul, guvernele, primăriile, administraţiile, birocraţiile sunt impotente, situaţia ar fi de-a dreptul dezastruoasă.
Într-o democraţie cel mai important criteriu prin care judecăm comunicarea politică este modul în care aceasta face faţă exigenţelor transmiterii dimensiunilor descriptive şi prescriptive ale democraţiei, valorilor, principiilor, normelor, procedurilor democratice. 
În categoria „comunicatorilor” intră şi subcategoriile consultanţi de imagine, specialişti în PR, brand-maker-ii, blogger-ii, pentru care comunicarea politică, iar în particular comunicarea electorală se reduce exclusiv la aspectele formale ale imaginilor, sunetelor, informaţiilor transmise. Nu mai contează nimic altceva decât imaginea, sunetul, forma, brandul, contextul imagistic, acustic, informaţional, mediatic, prezenţa cu orice preţ pe site ori pe blog (chiar dacă sau mai ales dacă nu ai nimic de comunicat şi nici expertiză cu privire la democraţie, politică, instituţii, cultură ş.a.m.d., ci doar simple impresii personale, irelevante), înregimentarea în reţele depersonalizate, cronofage, care creează dependenţa de apartenenţa la comunităţi artificiale (Facebook, Twitter ş.a.m.d.), atragerea cu orice preţ a atenţiei şi a reclamei, audienţa, tirajul. Se comunică cu o intensitate înmiită faţă de alte perioade istorice, chiar apropiate, dar conţinuturile, substanţa, esenţa, logica dezbaterii democratice şi a participării politice au dispărut. În cel mai bun caz ele apar cu funcţii decorative. Mijloacele de comunicare în masă, precum şi canalele alternative, nonconvenţionale, virtuale de comunicare (în masă, personalizate, de nişă), toate aceste au devenit scopuri în sine. Mai clar, mijlocul a devenit scop, mijloacele au devenit scopuri. Or, scopul şi scopurile erau, sunt şi vor rămîne democraţia, consolidarea democratică, participarea politică reală la viaţa politică reală, cultura civică, statul de drept, nu comunicarea în sine şi cu orice preţ, care mută totul în existenţa virtuală. 
În epoca noastră de imbecilizare comunicaţională, dacă marii criminali precum Adolf Hitler, Iosif Visarionivici Stalin ori Ossama ben Laden ar avea blog, ar fi cele mai citite. Fiind însă mai inteligenţi decât cetăţenii virtuali, respectivii ar acţiona imediat pentru a determina dinamizarea participării la acţiunile lor politice radicale.
De pildă, dacă ne uităm la ceea ce se petrece în spaţiul numit „blogosferă”, un spaţiu al egalităţii virtuale, unde oamenii beneficiază din plin de libertatea de expresie, observăm că sunt anulate toate distincţiile relevante dintre experţi, profesionişti, meritocraţi şi diletanţi, semidocţi. În virtutea dreptului egal la exprimare şi opinie, pe care nu trebuie să-l contestăm, diletanţii (iar termenul este un eufemism) se amestecă în probleme la care nu se pricep, iar alţi diletanţi, care nici nu pricep diferenţa dintre „datul cu părerea” al semidocţilor şi expertiza pe domenii de specialitate a experţilor, „arbitrează” diferendele, utilizând însă criterii diferite decât expertiza, profesionalismul, inteligenţa, raţionalitatea, logica. Este un spaţiu antimeritocratic. Democraţia negativă. Problema este veche de câteva mii de ani. În antichitatea greacă, Socrate combătea ideea participării diletanţilor la luarea deciziilor din cea mai grea ştiinţă, cea despre „binele cetăţii”, politica. Teoriile lui Socrate cu privire la aspectele nocive ale democraţiei, diletantismul „demosului” şi inoportunitatea amestecului în politică a „celor mulţi” au atârnat greu în procesul care i s-a înscenat şi în condamnarea sa la moarte.

Importanţa eliberării presei de şantajul puterii este, de obicei, subestimat de cetăţeni. Acel şantaj, care pe timpul comuniştilor se materializa în răngi date în cap jurnaliştilor, filmări defaimatoare şi sechestrarea calculatoarelor din redacţii a încetat. Mai mult decât atât, partidele de la putere au înţeles importanţa puterii informaţionale şi investesc, pe alocuri deschis, pe alocuri ascuns, în dezvoltarea organelor mass-media. Jurnalismul în Moldova e puternic subvenţionat, atât de partide, cât şi de grupuri de interese financiare şi politice din alte ţări.

Asta a creat o cerere enormă de jurnalişti şi formatori de opinie. Actorii, economiştii, juriştii au fost absorbiţi de televiziuni şi posturi de radio. Jurnaliştii buni rămaşi fără lucru nu-s. Trebuie să fii miop ca să nu vezi că jurnalele de ştiri şi emisiunile de divertisment au crescut în calitate în ultimii doi ani.
În acelaşi timp, însuşi angajamentul politic al unor televiziuni şi ziare duce la o  echilibrare a fluxului informaţional. Faptul că organele mass-media concurează, inclusiv în slujba concurenţei  de partid, de care deseori depind, face ca lucruri, până acum ascunse, să iasă la suprafaţă. Această presiune sporită din partea mass-media a făcut personaje obscure să iasă în public.
Contractul social moldovenesc are acest punct, rămas din timpurile sovietice; dacă tot ne furaţi, ne minţiţi şi ne luaţi de imbecilu, permiteţi-ne măcar să râdem din când în când de voi. Eu zic că e un schimb echitabil.

Se spune că „eşti ceea ce citeşti.” Ca şi celelalte formule identitare simpliste din aceeaşi categorie (eşti ceea „ce mănânci,” „ceea ce îmbraci,” „ceea ce visezi,” „ceea ce îţi doreşti”), chiar dacă nu în aceeaşi formulare dogmatică („spune-mi cu cine te împrieteneşti, ca să-ţi spun cine eşti”), ea trebuie serios amendată şi explicată. Mai mult decât ceea ce citeşti contează ceea ce înţelegi, ceea ce reţii, conceptele cu care operezi, ceea ce reciteşti, ceea ce studiezi, ceea ce citezi, ceea ce predai, ceea ce scrii, ceea ce publici, ceea ce analizezi, ceea ce explici, cărţile, studiile, articolele, textele la care te trimit alte cărţi, studii, articole, texte citite. Prin urmare, sensul şi semnificaţia unor concepte, termeni, cuvinte pe care le folosim sunt extrem de diferite. Când un specialist gândeşte/scrie/vorbeşte despre democraţie, el se raportează la zece ori douăzeci de definiţii ale democraţiei, iar de fiecare dată când foloseşte termenul indică definiţia sau definiţiile la care se gândeşte, autorul care le-a formulat, criteriile pe care le-a utilizat; mai mult, el se gândeşte şi operează cu bibliografia teoriei democraţiei şi teoriei democratizării, pe care a tot lărgit-o şi a tot aprofundat-o de când predă un curs de teoria democraţiei sau cursuri conexe ori de când tot scrie studii şi cărţi de teoria democraţiei. Aceşti specialişti editează numere speciale despre teoria democraţiei în revistele de ştiinţă politică, fac cercetări cantitative şi calitative asupra realităţii politice şi democratice, coordonează cercetările studenţilor sau tinerilor  cercetători sau ale unor institute de cercetare, sau chiar publică reviste care în mod explicit şi exclusiv se ocupă de problema respectivă.  Când un diletant vorbeşte  în presă sau în blogosferă despre democraţie, el poate fi imediat depistat datorită incoerenţei, impreciziei terminologice, confuziilor pe care le face, lipsei de logică, inculturii, incapacităţii de a face distincţii, ş.a.m.d.
Ambiguitatea mijloacelor de comunicare în masă caracterizează şi noile canale de comunicare asociate Internetului. Dintre multele analize care subliniază şi partea „întunecată” a mediei moderne merită semnalată una, făcută de unul dintre cei mai importanţi teoreticieni ai democraţiei, Giovanni Sartori, în volumul „Homo Videns”. Imbecilizarea prin televiziune şi postgândirea. Legăturile complexe dintre politică, politica democratică, politica dictatorială, totalitară ori de alt tip, media, comunicare (în particular comunicare politică) trebuie analizate cu precauţie, pe baza cercetărilor factuale şi acumulărilor cognitive din fiecare domeniu, nu al opiniilor exprimate de personaje charismatice, notorii ori doar confuze, dar lipsite de cultura de specialitate.


Noile tehnologii, în special Inter­netul, au schimbat în mod neaş­teptat viaţa omului modern, au transformat sfera publică şi comunicarea actorilor ei, cunoscând o dezvoltare într-un ritm mult mai rapid decât orice alte mediumuri anterioare. Internetul este ultima mare provocare a inovaţiilor tehnologice în comunicarea de masă[1]. Fiecare inovaţie a modificat informarea publică şi participarea politică, însă istoricii consideră că, de-a lungul istoriei, fiecare nou medium a fost tentat de a submina vechiul monopol[2]. Rareori a mai fost un medium cu un potenţial atât de larg şi eficient în a schimba semnificativ forma comunicării precum Internetul. Având caracteristicile de cyberspace, Web şi autostradă a informaţiei, Internetul a legat lumea printr-un numitor comun, „spaţiul virtual”, care i-a dat ceea ce McLuhan numea conţinutul unui „sat global“. 


Internetul a transformat rapid modul în care persoanele, organizaţiile, instituţiile politice şi guvernele comunică şi negociază mesajele şi rolurile politice, împărţind observatorii politici în optimişti şi sceptici. În general, optimiştii speră că Internetul va transforma şi stimula participarea democratică, iar scepticii nu creditează Internetul altfel decât în sensul unui instrument ce poate întări momentan mecanismul curent al comunicării politice[3]. În ceea ce priveşte importanţa utilizării Internetului într-o campanie electorală, optimiştii îşi pun mari speranţe în capacitatea acestuia de a schimba comunicarea politică, iar pesimiştii consideră că Internetul nu are şanse să schimbe foarte mult peisajul politic şi electoral al viitorului, evaluându-l ca pe un instrument de comunicare de mâna a doua[4].
New media este un concept care a modificat înţelegerea comunicării de masă, adăugându-i noi caracteristici şi conţinuturi şi influenţând, în acelaşi timp, prin aplicabilitatea sa, comunicarea în general, comunicarea politică şi marketingul politic, în special. În Moldova, ca de altfel şi în alte state central şi est-europene, marketingul politic se reduce, de cele mai multe ori, la marketingul electoral. În acest sens, implicaţiile new media în comunicarea politică au determinat o schimbare a modului de comunicare, a strategiilor şi desfăşurării campaniilor electorale, introducând un nou spaţiu combativ: mediul online.
Amploarea dezvoltării fenomenului numit Internet a condiţionat partidele politice şi politicienii, iar în egală măsură mass-media, să identifice grupuri ţintă în rândul internauţilor, ca membri ai publicului potenţial elector. Campaniile electorale cele mai urmărite din perspectiva rezultatului lor, atât pe plan internaţional, cât şi pe plan intern, au valorificat platformele şi domeniile Internetului prin site-uri oficiale de campanie, bloguri, reţele de socializare, atragerea simpatizanţilor şi voluntarilor, mobilizarea votanţilor. În radiografia campaniilor electorale, mediul online reprezintă un obiectiv cu o pondere vizibilă şi, din acest motiv, tehnicile noului marketing politic ajută în promovarea imaginii partidelor sau politicienilor în campaniile electorale. 
Comunicarea politică a sesizat rapid avantajul folosirii new media[5], mai ales că mass-media tradiţională a fost considerată „maillon faible de la communication politique”[6]. Începutul comunicării online a fost relativ lent pentru că necesita, pentru a ajunge o comunicare de masă, în primul rând conectarea utilizatorilor la Internet şi, apoi, crearea unei baze de date prin pagini online, iar comunicarea politică, pentru a beneficia de „efectul agendei” în mediul online, a recurs la medierea prin alte medii de comunicare în masă. Comunicarea prin new media constituie, de asemenea, o provocare la nivelul abordării teoretice, dar şi al aplicabilităţii practice, deoarece partidele politice şi, implicit, politicienii au acceptat campaniile online pentru că le oferă vizibilitate, paralel cu facilitarea comuncării cu electoratul. Una din formele democratizării spaţiului public este aceea a reţelelor sociale care, prin dialog, oferă comunicării caracteristica interactivităţii. Social media, prin utilizarea comunicării online, crează comunităţi, distribuie informaţii cu aplicabilitate şi în mediul politic.
În Republica Moldova, Internetul s-a răspândit cu rapiditate în toate mediile societăţii. Totuşi, dintr-un anumit punct de vedere, clasa politică a adoptat cu entuziasm noul mediu de comunicare, pentru ca, la scurt timp, aceasta să nu-l valorifice îndeajuns în raport cu eficienţa lui. Cei mai mulţi dintre politicienii moldoveni conectaţi la mediul online postează, în special, comunicate de presă şi, eventual, îşi fac publice interpelările politice.

Politicienii au fost printre primii care şi-au creat blog, însă nu toate blogurile au postări periodice, conectate la agenda politică a momentului. Din cei 101 de parlamentari, 6 şi-au creat blog, iar 39 şi-au făcut cont pe Facebook. Cei mai activi şi mai populari parlamentari în mediul online sunt deputaţii neafiliaţi Igor Dodon şi Mihai Godea[7].

Analiza site-urile politice şi prestaţia politicienilor în comunicarea din mediul virtual a relevat faptul că politicienilor moldoveni le este teamă de reacţia vizitatorilor online şi de comentariile acestora (uneori acide, alteori cu un limbaj licenţios, chiar trivial). În acelaşi timp, politicienii recurg la blogging pentru crearea unei imagini în trend cu noile tendinţe, însă nu consideră necesar un efort sistematic de a convinge proprii simpatizanţi, viitori alegători, considerând că blogul mai degrabă consolidează opţiunile electorale deja existente, decât să le schimbe[8].
Prestaţia notabilă a politicienilor pe site-urile de socializare le-a adus un capital de simpatie, convertit în campaniile electorale în capital politic. În contextul unei societăţi aflate sub influenţa erei digitale şi a erei informaţionale, aşa cum o numeşte M. Castells, constituie o eroare politică de proporţii ca un politician să nu aibă o pagină web sau un blog şi desigur un cont pe Facebook. Potrivit cercetării, în luna mai 2012, 44% (ceea ce reprezintă 45 persoane) din deputaţii actuali ai parlamentului au o prezenţă on-line, dintre care doar 22 parlamentari au o activitate sistematică. Putem doar să presupunem că un număr mai mare au atilizat comunicarea on-line doar pe durata campaniei electorale. Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) numără 16 deputaţi cu un cont pe Facebook, dintre care unul întreţine şi un blog (Şupac Inna), zece din ei având o prezenţă activă. Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM) are 9 deputaţi cu cont pe reţeaua de socializare Facebook, doar un blog activ, al lui Veaceslav Ioniţă[9], 5 din ei fiind activi. Partidul Liberal (PL) însumează 3 bloguri, cu 6 conturi pe facebook, activi fiind Mihai Ghimpu şi Valeriu Munteanu. Partidul Democrat din Moldova are 6 deputaţi cu cont pe facebook, dar se exprimă pe blog doar Marian Lupu. Deputaţii neafiliaţi Igor Dodon şi Mihai Godea înregistrează cele mai mari succese, ambii actualizând atât contul de pe facebook, cât şi blogul. Totuşi Igor Dodon e primul care a atins numărul maxim de prieteni, astfel putem afirma că este primul politician moldovean care a utilizat cu succes mediul on-line.
 În Moldova, Facebook a cunoscut o rapidă expansiune, fiind reţeaua de socializare adoptată de majoritatea internauţilor. De la un simplu e-mail ori de la o conversaţie on-line pe chat, utizatorii Internetului şi ai comunicării virtuale şi-au multiplicat şi diversificat opţiunile de relaţionare, preluând automat noile site-uri de interrelaţionare on-line. Succesul acestora i-a determinat pe unii politicieni să se adapteze noului curent, astfel încât aproximativ 22% dintre parlamentari întreţin o comunicare cu poporul pe Facebook. Ca şi la bloguri, tendinţa este de a folosi pagina de Facebook sub forma promovării imaginii publice şi, mai puţin aceea de a relaţiona cu comunitatea online. Astfel Mihai Ghimpu, preşedintele PL, are un număr maxim de prieteni şi o pagină cu 54 de like-uri. Colegul de partid, Corina Fusu, l-a avansat în popularitate pe facebook, având 357 de fani pe pagină. Din PLDM, doar Chiril Lucinschi a atins numărul maxim de prieteni şi aici s-a oprit. Pagina lui Igor Dodon, a aduna pân în prezent doar 61 de „fani”, probabil din motiv că nu o promovează şi are mai mult „gunoi” pe ea. Politicianul cu cei mai mulţi „prieteni” pe Facebook este Vlad Plohatniuc, a cărui pagină a adunat, până în prezent 1556[10] de „fani”. Interesant fapt e că Vlad Plahotniuc, fiind un actor nou pe scena politică, şi-a creat pagină de persoană publică, expediind mesaj personalizat către fiecare prieten, de fapt cum am primit şi eu unul: „Salut Ion! Noul meu cont de facebook este http://www.facebook.com/plahotniuc. Aici am rugamintea sa ne scriem de acum inainte, contul actual urmand a se inchide din cauza unor restrictii tehnice. Practic, mai mult de 5000 de prieteni nu pot accepta pe actualul cont si deja am atins acest numar... Ce trebuie facut: e nevoie doar sa dai un LIKE pe pagina http://www.facebook.com/plahotniuc, pe butonul aflat sub fotografia principala, pentru a ramane in continuare in lista de prieteni. Multumesc mult, ne auzim!”. Marian Lupu Nu se grăbeşte să-şi facă o pagină publică, limitânduse doar la lista de prieteni.
Ca o caracteristică generală, politicienii moldoveni cu cont pe Facebook preferă să posteze mesaje oficiale impersonale, informaţii şi imagini referitoare la activitatea lor în politică sau în partid, chiar fotografii de familie, din călătorii, şi, în mod excepţional, interacţionează direct cu prietenii din lista lor, potenţiali simpatizanţi.
Potrivit site-ului unimedia.md, putem observa că peste 230.000 de moldoveni au cont pe Facebook[11], dar numai 20 de parlamentari moldoveni consideră necesar a comunica prin cu electoratul.
Alegerile şi comunicarea online din 2009. Contextul politic
Deocamdată, în Moldova putem observa încercările on-line ale candidaţilor din timpul campaniei electorale parlamentale din 2009, când aceştia au transmis potenţialului electorat şi chiar susţinătorilor locurile unde puteau fi văzuţi, evenimentele la care participau, mesajele electorale pe care le susţineau în acea perioadă şi când, de asemenea, au oferit simpatizanţilor lor posibilitatea de a se exprima pe forumuri. Dacă politicienii din SUA au dat tonul campaniilor electorale în mediul online (cazul lui Barack Obama fiind expresiv în acest sens), în Moldova, candidaţii la parlamentare din 2009 au încercat să se plieze noului model care deja devenise un trend. Totuşi, nici în 2009 nu a existat, în mod oficial, o supraveghere a activităţii online a website-urilor candidaţilor în ceea ce priveşte numărul vizitatorilor, a site-urilor independente preocupate de tematica alegerilor, a opţiunilor electoratului online. Tocmai din acest motiv, se poate considera că proiecte de genul „Politica şi Internetul”[12], care să monitorizeze site-urile de campanie până în ziua alegerilor (oferind în final diverse statistici referitoare la evoluţia online, impactul new media asupra unor categorii de vârstă sau profesionale, profilul electoratului din mediul virtual, nivelul de interactivitate online al alegătorului cu partidele şi, respectiv, candidaţii), constituie teme de interes pentru alegerile viitoare. O astfel de monitorizare ar permite analize pertinente pentru a se putea aprecia în ce măsură e-democracy şi campania din cyberspace sunt aducătoare de voturi.
Campania pentru alegerile parlamentare din anul 2009 este prima campanie în care a fost utilizată new media într-un context mai larg şi într-o structură integrată. Totuşi, trebuie subliniat faptul că Serafim Urecehanu a fost primul candidat care a utilizat într-un mod inteligent caracterul viral al Internetului, oferindu-le utilizatorilor diverse informaţii, dar şi  jocul „Serafică Fără Frică”, care a avut un succes impresionant şi toată mass-media i-a acordat atenţie.
Cu toate acestea, s-au observat considerabile schimbări în e-campania din Moldova anului 2009. Candidaţii au consultat specialişti atât din domeniul comunicării, cât şi din domeniul IT, astfel încât substanţiala modernizare a fost destul de vizibilă, chiar dacă politicienii au avut sau nu încredere în acest tip de comunicare. Fiecare candidat a fost prezent în mediul online, atât cu pagini oficiale de campanie, bloguri, cât şi cu conturi deschise pe reţelele de socializare. Staff-urile de campanie, pe lângă campaniile publicitare tradiţionale (bannere, broşuri, pliante, clipuri video difuzate la televiziuni), au inclus promovarea candidaţilor prin new media (site-uri oficiale de campanie, bloguri, video-sharing, photo-sharing, messenger, site-uri de socializare).
Conform constatării teoretice a lui Manuel Castells[13], Internetul ne influenţează total viaţa de zi cu zi, având în aceeaşi măsură implicaţii profunde asupra societăţii în general şi a comunicării în mod special. Mai exact, în ceea ce priveşte comunicarea politică şi campaniile electorale, Internetul schimbă structura tradiţională. Astfel, analiza comparativă a arătat că Internetul joacă un rol din ce în ce mai important în cadrul campaniilor electorale şi, potenţial, demonstrează trecerea către o formă de comunicare interactivă şi multidirecţională, care are loc atât pe site-urile candidaţilor, cât şi în mass-media, în timpul alegerilor. Studiile lui B. Villalba[14] privind medierea politică oferită de Web au reliefat faptul că majoritatea candidaţilor şi a partidelor au folosit Internetul doar pentru transfer de informaţii către vizitatorii site-urilor web, fiind vorba despre o comunicare unidirecţională. 
Politicienii contemporani fac eforturi şi se orientează spre tehnicile moderne de comunicare pentru o comunicare mai eficientă cu electoratul, conform aprecierii lui Cavanagh: „Political campaign has always adopted and adapted to the latest tools of persuasion”[15]. Pe de altă parte, mentalitatea moldovenească este încă tributară comunicării face to face, platformelor politice declarative şi promisiunilor electorale, adoptând o atitudine de resemnare în faţa unei situaţii prestabilite. În acest sens, remarcăm că nu există analize profunde privind influenţarea electoratului de către mesajul politic online nici la nivel naţional, nici la nivel local. Aprecierile existente sunt circumstanţiale, fără suportul unei cercetări sociologice de substanţă.
Ultima campanie electorală parlamentară din Moldova nu a oferit doar un limbaj violent, agresiv şi plin de semnificaţii tuturor alegătorilor, dar şi o campanie negativă online realizată de către guerilla digitală tocmai pentru a-i denigra pe contracandidaţi.
O dată cu evoluţia noilor mijloace mass-media– de la ziar la radio, apoi la televiziune şi, în cele din urmă, la Internet – s-au modificat şi tacticile; capacitatea de a crea mesaje pentru un public ţintă variat a trecut de la stadiul de meşteşug la cel de artă, iar impactul campaniilor negative a crescut. Metodele convenţionale prin care candidaţii difuzau mesajele negative au evoluat către statutul de qvasi-ştiinţă. Astfel, prima fază a fost familiarizarea alegătorilor cu utilizarea Internetului şi migrarea unor audienţe dinspre mainstream media spre new media. Aceasta tinde să detroneze televiziunea din poziţia de „regină” în favoarea unui echilibru instabil: televiziune versus spaţiu virtual de comunicare. A doua tendinţă este dezinteresul în implicarea şi creditarea electoratului moldovenesc pentru fenomenul politic, conducând la scepticism şi absenteism politic. Aceste două curente au obligat strategii de campanii să conceapă tehnici extrem de bine orientate. De exemplu, în spaţiul virtual nu s-au investit foarte multe resurse în crearea şi menţinerea site-urilor partidelor politice, ci mai degrabă în blogurile candidaţilor, publicul ţintă al acestora fiind format din bloggeri (public competent şi încă activ politic). Pentru mediul rural însă, s-a optat pentru comunicarea face to face cu alegătorii.
De la o epocă la alta, de la un eveniment major la altul, de la o campanie electorală la alta, tehnicile şi mediile de comunicare politică evoluează. Campania pentru alegerile parlamentare din anul 2009 este prima campanie relaţionată cu evoluţia new media. Staff-urile de campanie, pe lângă campaniile publicitare tradiţionale (bannere, broşuri, pliante, clipuri video difuzate la televiziuni), au inclus promovarea candidaţilor prin new media (site-uri oficiale de campanie, bloguri, video-sharing, photo-sharing, messenger, site-uri de socializare). 
Campania electorală online a candidaţilor pentru preşedinţie a introdus în mediul virtual pe lângă site-urile oficiale şi The Black PR, prin site-uri clonate cu mesaje negative şi site-uri special create pentru discreditarea contracandidaţilor. Campania negativă constă în identificarea punctelor slabe ale adversarului politic, adresându-se, în special, nehotărâţilor[16]. Astfel, una din facilităţile Internetului, sub anonimat, a favorizat desfăşurarea fără precedent a unei confruntări online, o luptă „între site-uri”, construite împotriva unor candidaţi. Comunicarea online, mai ales în acest stadiu, este un compust pentru manifestarea unui discurs radical şi agresiv împotriva adversarilor politici. De obicei, conform teoriei, „acest tip de campanii se derulează mai ales atunci când există doar doi candidaţi în competiţie”[17].
Chişinăul nu este doar cea mai mare concentraţie de alegători din Moldova, este şi un test electoral pentru un public bine informat şi de masă. Localele din Chişinău sunt foarte apropiate ca tip de campanie de alegerile parlamentare – contează mult mai mult mesajele, dezbaterile, întâlnirile directe şi mai puţin cumpăratul de lideri loclali şi împărţitul cadourilor electorale.
În mod cert, campania electorală parlamentară din 2009 s-a diferenţiat de campaniile electorale anterioare prin recursul la noile tehnologii, favorizate de evoluţia fără precedent a Internetului şi a formelor de comunicare online.
Campania din 2009 a comportat o intensificare a transmiterii mesajelor video pe Internet, spoturile electorale fiind mai vizualizate online decât la televiziuni şi distribuite către alţii de anumite grupuri ţintă ale electoratului. Principalii candidaţi la parlamentare, în strategia de publicitate electorală, pe lângă modalităţile clasice outdoor, print şi marketing direct au inclus şi promovarea online. Publicitatea online a fost realizată prin publicitate text sau banner display, favorizată de costuri atractive per click (ex. Google). Echipele de campanie ale partidelor, cu şanse reale de a intra în Parlament, au exploatat spaţiul online prin difuzarea unor mesaje de divertisment pentru a atrage publicul indecis şi pentru a ridiculiza adversarul politic punctând în creşterea credibilităţii. Atât site-urile negative cât şi materialele video care parodiau un candidat au circulat pe net de la un utilizator la altul, preluate şi retransmise de utilizatorii dezinteresaţi politic. Astfel, au proliferat mesajele online negative, anti-Filat, anti-Ghimpu, anti-Voronin, popularitatea acestora făcând posibilă preluarea şi prezentarea unor faze amuzante din mediul online la televiziuni. Sub masca imaginilor transmise cu ajutorul Internetului s-a ascuns un adevărat spectacol de violenţă, ritualizat.
Sfera politicii a fost invadată de simboluri şi impunerea lor ca legitime s-a concretizat în maniera violenţei la nivelul ideilor, reprezentărilor despre realitatea înconjurătoare. Astfel, vehicularea de simboluri politice în mass-media a creat identităţi colective şi a modelat atitudini, stabilind dimensiuni şi forme concrete ale culturii politice.
Violenţa, indiferent de forma ei de manifestare, este considerată adesea de către politicieni o metodă sigură şi facilă în campania electorală pentru obţinerea de voturi.
Violenţa în comunicarea politică, manifestată prin limbaj licenţios sau atac la persoană, nu reprezintă o noutate în societatea noastră, de-a lungul timpului fiind consecvent consemnată, diferă poate tehnicile sau ... medium-ul. În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, Mihai Eminescu, în calitatea lui de „analist politic” în publicistica vremii, considera că „Luptele de partid la noi nu-s lupte de principii, ci de persoane. Ataci din spirit de partid adversari pe care-ţi dai seama mai târziu că trebuiai să-i respecţi. Dacă profesezi vreo idee, aceasta e imediat tălmăcită greşit de adversari care nu caută adevărul, ci acreditarea unei opinii personale.” 
În acelaşi sens, Mircea Eliade, un fin observator al mentalităţilor epocii interbelice şi postbelice, constata că „Nu cred că există ţară din lume în care să se fi consumat atâtea energii pe ţărâmul politicii de partid”. Nici începutul mileniului al III-lea, marcat de dezvoltarea Internetului, nu exclude din marketingul politic virulenţa atacurilor specifice mediului online, guerilla digitală. Şi guerilla digitală este abia la început!



[1] Richard Davies, The Web of Politics. The Internet’s Impact on the American Political System (Oxford: Oxford University Press, 1999), 27.

[2] Richard Davies, The Web, 27.
[3] John Tedesco, „Changing the Channel: Use of the Internet for Communicating About Politics”, în Lynda Lee Kaid (coord.), Handbook of Political Communication Research (Florida: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2004), 508.
[4] Richard Davies, The Web, 18
[5] Philippe J. Maarek, Communication & marketing de l’homme politique, (Litec, Paris, 2007), 269.
[6] Dominique Wolton, „Les médias, maillon faible de la communication politique”, în HERMES, nr. 4, Le nouvel espace publique,(CNRS Éditions, Paris, 1989), 165: «veriga slabă a comunicării politice».

[7] Anexa excel procente
[8] Dorina Guţu, Războiul din Irak şi războiul de acasă. O campanie prezidenţială americană (Bucureşti: Editura Comunicare.ro,2006).
[9]  Anexa 3
[10] Anexa 2
[12] Marcel Boogers, Gerrit Voerman, „Surfing citizens and floating voters: Results of an online survey of visitors to political web sites during the Dutch 2002 General Elections”, Journal of Information Polity 8, (2003), 18.
[13] Marcel Boogers, Gerrit Voerman, „Surfing citizens and floating voters: Results of an online survey of visitors to political web sites during the Dutch 2002 General Elections”, Journal of Information Polity 8, (2003), 18.
[14] Villalba, B., „MovingTowards an Evolution în Political Mediation? French Political Parties and the New ICTs”, apudR. Gibson, P. Nixon and S. Ward (eds) Political Parties and the Internet: Net Gain? (London: Routledge, 2003).
[15] Denis Kavanagh, Efection Campaigning. The new Marketing of Politics, (Blackwell, Oxford UK&Cambridge USA, 1995), 176.
[16] Dorina Guţu, Bogdan Teodorescu, «Marketingul electoral» în Teodorescu B., Guţu, D., Enache, R., Cea mai buna dintre lumile posibile. Marketingul politic în România – 1990 – 2005, (Bucureşti: Editura Institutul Pro, 2005), 142.
[17] Guţu, Marketing, 142.

No comments:

Post a Comment